رسانه های حامی دولت در روزهای اخیر با گزارش های کاملا سازماندهی شده، پیامک های ارسالی از سوی برخی گروه ها را دلیل انصراف ندادن مردم از یارانه نقدی دانسته اند؟!

گروه اقتصادی مشرق - از اواخر سال 1390 تا اواسط سال 1391 که بازار ارز به هم ریخت و قیمت دلار به سرعت روند صعودی گرفت، مسئولان دولت وقت به جای پذیرش کوتاهی و اهمال خود در مدیریت اقتصاد کشور، پیامک‌های یک خبرگزاری را عامل گران شدن دلار معرفی کردند.

اختلال در بازار ارز از بهمن 1390 به مدت چند ماه ادامه داشت و دولتمردان به جای اصلاح رویه‌های غلط مدیریتی خود و گوش دادن به توصیه‌های مجلسی‌ها، اقتصاددانان و کارشناسان، در آن مدت به تماشای نوسانات بازار پرداختند و از پاسخ به مردم نیز پرهیز می‌کردند.

از یک سو وزیر اقتصاد دولت دهم، از پاسخگویی به مجلس درباره علت اختلال در بازار ارز خودداری کرد، چرا که معتقد بود تنظیم بازار ارز وظیفه بانک مرکزی است و مجلس باید از رئیس‌کل بانک مرکزی بپرسد.

از سوی دیگر رئیس‌کل بانک مرکزی نیز که قانونا تحت مدیریت دولت است و نه مجلس، از پاسخ به نمایندگان ملت، پرهیز می‌کرد.

این روند ادامه داشت تا این که رئیس دولت دهم در اوایل مهرماه 1391 در یک نشست خبری با مرتبط ساختن مشکلات اقتصادی کشور به سایر نهادها و دستگاه‌های خارج از دولت، علت نوسانات بازار ارز را نیز به پیامک‌های یک خبرگزاری نسبت داد.

احمدی‌نژاد در اظهارنظری عجیب مدعی شد که پیامک‌های یک خبرگزاری در روز تعطیل درباره گران شدن دلار عامل به هم ریختن چند ماهه بازار ارز بوده است.

البته در همان نشست خبری وقتی خبرنگار آن خبرگزاری از احمدی‌نژاد پرسید که این چه مدیریت اقتصادی است که با یک پیامک به هم می‌ریزد، رئیس دولت دهم فهمید که چه توجیه ضعیفی را مطرح کرده است.
 
* تکرار در دولت یازدهم

اکنون اما مواضع حامیان دولت یازدهم (که ترکیبی از سرسخت‌ترین منتقدان احمدی‌نژاد را در خود جای داده است)نسبت به اشتباهات اجرایی دولت در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، بی‌شباهت با بهانه‌جویی‌های احمدی‌نژاد نیست.

در حالی که راهکارهای اخیر دولت روحانی در سازوکار ثبت‌نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه، تبلیغات مستمر برای اقناع مردم به انصراف، افزایش چراغ خاموشی قیمت حامل‌های انرژی و بی‌خبر گذاشتن مردم از زمان گران شدن بنزین و گازوئیل، با اشتباهات تاکتیکی فراوانی همراه بوده و سبب انتقادات گسترده اجتماعی شده است، حامیان دولت به جای پذیرش این نواقص، راه احمدی‌نژاد را در پیش گرفته‌اند: انداختن گناه سوءتدبیرهای دولت به گردن پیامک‌های مجهول!

طرفداران روحانی هم مانند احمدی‌نژاد پیامک‌ها را مقصر دانستند

طی روزهای اخیر رسانه‌های حامی دولت و برخی مسئولان دولتی به طور مکرر مدعی شده‌اند که علت عدم اقبال مردم به درخواست‌های دولت برای انصراف از دریافت یارانه و نارضایتی‌های عمومی که در قالب مطالب طنز میان مردم رد و بدل می‌شود، «فعالیت جریان مسنجم ضد دولت در قالب ارسال پیامک و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی» بوده است.

 این جریان حامی دولت همچنین مدعی است صدا و سیما عامدانه در حال پخش تبلیغات مستمر برای انصراف مردم از دریافت یارانه است تا مردم را به واکنش معکوس وادار کند.

این ادعا در حالی مطرح شده که در هفته‌های اخیر شبکه‌های مختلف صدا و سیما به تریبون انحصاری مدیران مختلف دولتی تبدیل شده که در پربیننده‌ترین بخش‌های خبری و برنامه‌های تلویزیون حضور می‌یابند و با فراغ بال به سخنرانی برای مردم می‌پردازند تا از دریافت یارانه انصراف دهند.

در شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز زیرنویس‌های مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی پخش می‌شود که یا حاوی اعلام خبر انصراف فلان مقام و مسئول از دریافت یارانه است، یا ارائه آمار و ارقام دولتی درباره مصرف بیش از حد حامل‌های انرژی در کشور است و یا حاوی پیام‌های اخلاقی به جامعه برای انصراف از دریافت یارانه نقدی است.

طرفداران روحانی هم مانند احمدی‌نژاد پیامک‌ها را مقصر دانستند

در عین حال، صدا و سیما از حضور هر گونه منتقد سیاست‌های دولت یازدهم در هر زمینه‌ای، جلوگیری می‌کند تا مبادا مایه ناخرسندی دولتمردان را فراهم کند.

جریان حامی دولت همچنین از این که صدا و سیما در برنامه‌های مختلف، سخنان روحانی درباره یارانه‌ها را پخش می‌کند، انتقاد کرده است.

این در حالی است که رئیس دولت یازدهم صراحتا به مردم گفت که «بنده شخصاً همه مسئولیت‌های اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را بر عهده گرفته‌ام.» آیا بخشی از این مسئولیت، شامل تبلیغات برای انصراف اقشار مرفه مردم از دریافت یارانه نمی‌شود؟

جریان حامی دولت یازدهم همچنین مدعی است پیامک‌های طنزآمیز مردم در روزها و هفته‌های اخیر، ساخته منتقدان دولت روحانی است که با هدف جنگ روانی علیه دولت، با تیراژ میلیونی منتشر شده است.

گفتنی است سایت انتخاب و روزنامه های اعتماد و ارمان در رزوهای اخیر با گزارش های کاملا سازماندهی شده پیامک های ارسالی از سوی برخی گروه ها را دلیل انصراف ندادن مردم از یارانه نقدی دانسته اند؟!

طرفداران روحانی هم مانند احمدی‌نژاد پیامک‌ها را مقصر دانستند
 
اثبات صحت این ادعای عجیب، کار ساده‌ای است. دولت اگر مدعی است گروهی سیاسی پیامک‌های جوک و طنز درباره مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را تولید و با تیراژ میلیونی منتشر کرده، از طریق اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و رایتل، مراکز ارسال این پیامک‌های میلیونی را اعلام کند.

البته نادرست بودن این ادعا همچون ادعای 2 سال پیش احمدی‌نژاد، بدیهی است. در هر حال، به علت مشکلات عجیبی که در سازوکارهای اجرایی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها رخ داده، طبیعی است که مردم ایران با استفاده از قریحه طنز خود به آن واکنش نشان می‌دهند؛ و این پدیده‌ای است که پیش از این در ماجراهای خوشه‌بندی و گران شدن پسته و پراید در دولت دهم نیز رواج عمومی یافته بود. آیا باید آن جریان اجتماعی را نیز که ناشی از سوءتدبیر دولت وقت بود، کار منتقدان دولت احمدی‌نژاد می‌دانستیم؟

بنابراین به دولت یازدهم توصیه می‌شود به جای بیان بهانه‌هایی که موجب واکنش‌های اجتماعی طنزآمیزتری خواهد شد، نسبت به اصلاح رویه‌های اشتباه در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام کند؛ خصوصا آن که چنین اشتباهاتی از چند هفته پیش نه تنها از سوی اصولگرایان، بلکه حتی از سوی اقتصاددانان اصلاح‌طلب و حامی دولت روحانی نیز گوشزد شده بود، اما به آنها بی‌توجهی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    طرفداران روحانی اشتباه کردن. خود دولت افزایش قیمت دلار کلید زد. در ایام نوروز که اغلب مردم سفر بودن دلار از 2400 و خورده ای اومد شد 2500 و خورده ای. یعنی از بی اطلاعی مردم سوء استفاده کردن و چون مردم مشغول سفر بودن و سرشون گرم بود دلار بردن بالا. علت سرعت کند اینترنت فکر می کنین چی بود؟ می خواستن مردم دسترسی به سایت های قیمت دلار نداشته باشن. روحانی متاسفیم.
  • علی ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    سایت انتخاب کارش درسته ما هم همگی با هم در کنار آقای ضرغامی باید کینه ها را کنار بگذاریم و در این شرایط حساس کنونی پشت دولت و رییس جمهور محترم آقای روحانی بایستیم ، به امید سرافرازی ایران
  • ammar ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    دوستان دولتي به جاي اينكه براي مقابله با تورم حاصل از گراني حامل هاي انرژي از قبيل برق و آب وهمچنين در آينده اي نزديك بنزين ، مبلغ يارانه ها را براي اقشار مردم بيشتر كنند برعكس به تمامي راهها وروشها متوسل شده اند تا افراد كمتري موفق به اخذ يارانه شوند...... آيا اگر در زمان انتخابات شفاف ميفرمودند كه چه برنامه اي براي مردم دارند بهتر نبود؟ تا مردم با چشمان باز به انتخابات وارد شوند.
  • ناشناس ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    چون قافیه تنگ آید شاعر به جفنگ آید
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    فقط می تونم بگم توهم توطئه!!!
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    نتيجه: مشاورين پيامكي هر دو دولت يكي هستند.
  • ناشناس ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    در دولت دکتر احمدی نژاد 2 ماه قبل از شروع مرحله اول هدفمندی پول را به حساب مردم واریز کردند اما اینها از 4 ماه قبل از شروع مرحله دوم مردم را به انصراف دعوت کرده اند .
  • ناشناس ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    علت اختلال در بازار ارز در سال 90 و91 وجود دلالی و خرید ارز توسط سرمایه داران و آقا زاده ها بود زیرا اکنون که یک دلار هم از پولهای بلوکه شده مان را برداشت نکردیم اما بازار ارز به آرامش نسبی رسیده است و این بیانگر توطئه در بازار ارز در آن زمان میباشد .
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    چوب خدا صدا نداره شما که استاد درست کردن پیامک برای اعضای شورای نگهبان بودید در چاه خودتون افتادید
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    دولت قبل از 24خرداد و یک سالگی اش توسط بی تدبیری خودش فیتیله پیچ شد
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    الان قیمت ارز با قیمت پارسال همین موقع رو مقایسه کنی گرون تر شده همچنین اون زمان سرمایه دارا علیه احمدی نژاد رفتار میکرد تا ناثباتی عمدی سیاسی ایجاد کنن و دامن بزنن مثل تشویق مردم به خرید ارز
  • حجت ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    اگر غیراز این بود چرا قبل انتخابات با ثبت نام و رد صلاحیت بعضی ها قیمتها بالا و پایین میشد
  • بصیرت ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    نمی دانم این چیه که هر اتفاق ناخوشایندی توی این مملکت می افتد ربطش میدهند به احمدی نژاد بدبخت !!!!!!
  • علی ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    تشکر از روشنگری مشرق
  • منیره ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    ضرغامی باید چی کار کنه که این جماعت هوچیِ طلب کار دست از سرش بردارن؟
  • یدی ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    احمدی نزاد نگفت اون پیامک دلیل اصلی افزایش نرخ ارز و تلاطم بازاره ..بلکه به عنوان یک نمونه نام برد که دارند بازار را بهم میزنند........مشرق نظرم نشون بده........
  • محمد ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    نه دیگه براشون بهتر نبود! چون اگه شفاف می گفتن اون وقت چجوری رای میاوردن؟!
  • محمد ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    البته مسئله گرانی قیمت پسته و مرغ و اینا رو به نظر من این جور نبود که خود مردم بشینن خود جوش شعر بگن اونم برای پسته که اصلا چیز اساسی نیست. تو اون دوران یه عده پیامک میساختن و این از طریق مردم که اکثرا نوع نوشته جذاب هم بود دست به دست میشد. دلار هم واضح بود توطئه است قضیه پیامک نبود قضیه خیلی فراتر بود ( سرمایه دارانی که با دولت مشکل داشتن از مخالفان خط گرفتن و احتکار) مهم تر از همه برای آقای ضرغامی متاسفم یه تربیون نداد به منتقدا با تموم وجود نشستن برای انصراف از یارانه از سریال گرفته تا تبلیغ و حتی برنامه 7 ! براشون تبلیغ کردن حالا این جای دست درد نکنه شونه. ای کاش آقای ضرغامی به خودش بیاد و بقهمه که اینا تا جایی که لازمت دارن ازتت استفاده می کنن کارشون که تموم شد خودتم میزنن!
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    افزایش حامل های انرژی یعنی فشار به اقشار کم درآمدو متوسط مگر میشود بااین افزایش قیمت ها اگر یارانه هم به مردم پرداخت شود باز جبران نخواهد شد
  • مجمع کارمندان مظلوم ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    نهضت یارانه طلبان کارمندی تشکیل شد.
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    خجالت بکشین بابا صدا و سیما دقیقا به سفارش دولت دهن مردمو آسفالت کرده که انصراف بدین بعدش واکنش مردم رو که میبینن سریع به احمقانه ترین شکل مکن یه مقصر پیدا میکنن بندازن گردنش
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    100% باهات موافقم. این آقازاده ها تروریست اقتصادی هستن و باید در حضور مردم اعدام شن. ما نظام علی وار می خواهیم نه نظام پارتی
  • سارا ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    مردم زیاد هم بی اطلاع نبودن و همچنین برا اقشار ضعیف تر طبق برنامه قراره یارانه اضافه بشه شما هم اگه به یارانت نیاز داری بگیرش کسی مجبورت نکرده انصراف بدی.اگه دولت قبل درست عمل میکرد واز اول همه رو ثبت نام نمیکرد الان این دولت مجبور نبود برا اصلاحش اینقد تحقیر بشه
  • سهیل ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    قابل توجه آقای ضرغامی!این همه برا انصراف مردم از یارانه هزینه کردین اینم جواب محبتتون بفرما دیدین دستتون نمک نداره!حالا که مقصر هستین از بودجه صدا وسیما هم خبری نیس!!!
  • سعید ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    دولت تحقیر وناامیدی - حذف یارانه کارمندی
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    مشرق بازم گیر دادی به احمدی نژاد ؟؟؟ دیگه داری زرد میشی جانم زرد ! ما دوست داریم و دوست نداریم تو زمین دشمن بازی کنی عزیز جان
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    عجب ! چون قافیه تنگ آید / شاعر به جفنگ آید اینا هرچی بگن مردم برعکس میکنن چون بهشون اصلا اعتماد ندارن هرچی پافشاری از طرف اینا بیشتر باشه مردم بیشتر بی اعتماد میشن خصوصا در مورد مسائل مالی و یارانه ها که عمرن اعتمادی به هیچ دولتی نیست چه این دولت چه اون دولت و چه اون ترها .
  • اکبر ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    آقای ریس جمهور روحانی بارها خطاب به حاکمان کشورهای غربی گفته اند که با مردم ایران باید با زبان تکریم صحبت کنند و نه با زبان تهدید و زور ، آن وقت دولت خودشان مردم رو تهدید به جریمه سه برابری میکنند ، حرف من اینکه آمریکا با تمام کینه توزیهاش در مقابل ما ملت ایران هیچ غلطی نمیتونه بکنه کابینه تدبیر و امید که دیگه چشم و چراغ ما هست و جای خودش رو داره و دستمون هم بهش میرسه.
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    سارا خانم اگه حافظت یاری بده قرار نبود دور اول به همه داده بشه ولی انقدر همین آقایونی که الان التماس می کنن انصراف بدین جریان سازی کردن که دولت مجبور شد به همه یارانه بده من که تیتر روزنامه های افساد طلب رو هنوز فراموش نکردم ...
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    یه مجمع "کارمندان رشوه نگیر و پارتی بازی نکن" هم راه بندازید. ثواب داره به خدا! خسته شدیم از بس ملت رو در ادارات آسفالت کردید و فحشش رو هم نظام اسلامی خورد.
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    دولت قبل می خواست همه رو ثبت نام نکنه یادتون نیست چه قشقرقی به پا کردید و مجلس دست دولتو بست
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    عزیزم بودجه صدا و سیما مشروط به همین منصرف کردن مردم از یارانه هاست
  • امیرحسین ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    انقد کینه از کجا میاد ؟ این خبر چرتی که نوشتی رو هم باید حتما یه جوری ربط میدادی به دکتر ؟؟؟؟ واقعا متاسفم هر بلایی روحانی سرتون بیاره حقتونه
  • مهدي ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    مردم قيم نياز ندارن هر كسي خودش ميدوني مستحق دريافت يارانه هست يا نه. اما متاسفانه صدا و سيما تحت فشار دولت بيش از يك ماهه كه كله مردم رو سوراخ كرده و جوري حرف ميزنه كه انگار هر كي يارانه مي خواد يا گدا و محتاج صدقه است يا اگه نيست پس يه ادم بي شرفه كه منافع ملي براش مهم نيس. بابا خوب يه بار گفتي فهميديم شورشو در نيارين!
  • یار مهربان ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    عامل اصلی گرانی خود همین مردم هستند چراکه وقتی پراید فکستنی 7میلیون بود تقاضا هم نسبت به وقتی که 20میلیون شد سه برابر شد یعنی وقتی که هفت میلیون بود کمتر ثبت نام میشد ولی وقتی که 20میلیون شد تقاضا سه برابر شد دقیقلا بر عکس کشورهای پیشرفته
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    واقعا که کسی که خودشو بخواب زده باشه رو نمیشه بیدار کرد یا واقعا خوابی یا واقعا خامی
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    دعوت به انصراف خوبه هرچند حق هر ایرانی گرفتن پول سرمایه ملیشه. اینا تو فاز دوم که قرار بود یارانه بشه 100 تومن همون 45.500 موند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس